Millî eğitim bakanliği ortaöğretime geçiş yönergesi
Millî eğitim bakanliği ortaöğretime geçiş
yönergesi
Birinci bölüm
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönergenin amacı, Millî
Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel ortaöğretim kurumlarına geçiş işlemleri
ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönerge, Millî Eğitim
Bakanlığına bağlı resmî ve özel ortaöğretim kurumlarına geçişle ilgili iş ve
işlemleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönerge, 26/7/2014 tarihli
ve 29072 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi
Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği ile 7/9/2013 tarihli ve 28758 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları
Yönetmeliği ve 12/8/2016 tarihli ve 8649147 sayılı Bakan Makam Oluru ile yürürlüğe
giren MEB Merkezî Sistem Sınav Yönergesi hükümlerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar ve Kısaltmalar
MADDE 4- (1) Bu Yönergede geçen;
Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
Kılavuz: Ortaöğretim kurumlarına merkezî
veya mahalli sistemle yapılan öğrenci geçiş işlemleriyle ilgili iş ve işlemler
ile gerekli bilgi ve açıklamaları kapsayan dokümanları,
Merkezî Sınav: Resmî ve özel ortaokullar,
imam hatip ortaokulları ve geçici eğitim merkezlerinin (GEM) 8’inci
sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin fen liseleri, sosyal bilimler liseleri,
proje uygulayan eğitim kurumları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin
Anadolu teknik programlarına yerleştirilmesi amacıyla Bakanlıkça yapılan
merkezî sınavı,
ç) Merkezî Sınav Puanı (MSP): Fen liseleri,
sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan eğitim kurumları ile mesleki ve
teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programlarına öğrenci yerleştirmede
kullanılan Bakanlıkça yapılan merkezi sınav puanını,
Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okul:
Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan eğitim kurumları ile
mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programlarını,
Ortaokul başarı puanı (OBP): Ortaokulun 6,
7 ve 8’inci sınıf seviyesinde alınan yılsonu başarı puanlarının aritmetik
ortalamasını,
Ortaöğretim Kayıt alanı: Eğitimde
süreklilik ve coğrafi bütünlük esasına dayalı olarak öğrenci sayısı, okul türü,
kontenjan ve donanımları göz önünde bulundurularak il/ilçe millî eğitim
müdürlüğünce ortaokul ve liselerin birbirleri ile eşleştirildiği ve tercihe
bağlı olarak kayıt yapılabilecek farklı ortaöğretim kurumlarından oluşturulan
alanı,
Öğrenci: Resmî ve özel ortaokullar, imam
hatip ortaokulları ve geçici eğitim merkezlerinin (GEM) 8’inci sınıflarında
öğrenim gören öğrencileri,
ğ) Proje uygulayan eğitim kurumu:
01/09/2016 tarihli ve 29818 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim
Bakanlığı Özel Program ve Proje Uygulayan Eğitim Kurumları Yönetmeliği
kapsamında Bakanlıkça belirlenen okulu,
Sınavsız öğrenci alan okul: Merkezi sınavla
öğrenci alan Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan eğitim
kurumları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programları
dışında, ortaöğretim kayıt alanı ve kılavuzla belirlenen usul ve esaslara göre
öğrenci alan ortaöğretim kurumlarını,
ı) Sınavla öğrenci yerleştirme: Bakanlık
tarafından yapılan merkezî sınava dayalı yerleştirmeyi, i)Sınavsız öğrenci
yerleştirme: Ortaöğretim Kayıt alanları dikkate alınarak yapılan yerleştirmeyi,
Veli: Öğrencinin anne, baba veya yasal olarak
sorumluluğunu üstlenen kişiyi,
Yıl sonu başarı puanı (YBP): Derslerin
ağırlıklı puanları toplamının haftalık toplam ders saati sayısına bölümü ile
elde edilen ve virgülden sonra dört basamak yürütülen puanı,
Yetenek sınavı: Mesleki ve teknik Anadolu
liselerinin mülakat, mülakat ve beden yeterliliği ile öğrenci alınan alanları
için yapılan sınavı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ortaöğretime Geçiş Uygulaması
Merkezî Sınav
MADDE 5- (1) Sınav, sözel ve sayısal olmak
üzere iki bölümden oluşur. Sözel bölümde, Türkçe, din kültürü ve ahlâk bilgisi,
T.C. inkılâp tarihi ve Atatürkçülük ile yabancı dil; sayısal bölümde ise
matematik ve fen bilimleri alanlarından sorular yer alır. Sınav aynı gün
içerisinde iki oturum hâlinde uygulanacaktır. Sınav tarihi, yeri, uygulanması
ve diğer hususlar her yıl Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel
Müdürlüğünce hazırlanacak kılavuzda belirtilir.
(2) Sınav soruları, 8’inci sınıf Türkçe,
matematik, fen bilimleri, din kültürü ve ahlak bilgisi,
T.C. inkılâp tarihi ve Atatürkçülük ve
yabancı dil derslerinin öğretim programlarında belirlenen kazanımlar esas
alınarak öğrencinin okuduğunu anlama, yorumlama, sonuç çıkarma, problem çözme,
analiz yapma, eleştirel düşünme, bilimsel süreç becerileri ve benzeri
becerilerini ölçecek nitelikte hazırlanır.
Merkezî sınav puanının hesaplanması
MADDE 6- (1) Merkezî sınav puanının
hesaplanmasına ilişkin açıklamalar sınav kılavuzunda yer alır.
Ortaöğretim Kurumlarına Yerleştirme
MADDE 7- (1) Ortaöğretim kurumlarına resmî
ve özel ortaokullar, imam hatip ortaokulları ve geçici eğitim merkezlerini
(GEM) bitiren öğrenciler, kayıt alanı, bilgi, beceri ve yetenekleri
doğrultusunda sınavlı veya sınavsız olarak yerleştirilir.
Merkezi Yerleştirme
MADDE 8- (1) Merkezi sınav puanıyla öğrenci
alan okullara yerleştirme:
Merkezi sınav puanı ile öğrenci alan
okulların belirlenen kontenjanlarına, puan üstünlüğüne göre, tercihleri
doğrultusunda Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğünce
yapılır.
Merkezi sınavla öğrenci alan okullarda
merkezi sınav puanının eşitliği hâlinde; Ortaokul Başarı Puanına (OBP),
öğrencinin doğum tarihine göre yaşı küçük olana, 8’inci, 7’nci ve 6’ncı
sınıflardaki YBP üstünlüğüne, okula özürsüz devamsızlık yapılan gün sayısının
azlığına ve tercih önceliği durumlarına bakılarak yerleştirme yapılır.
Merkezi sınav ile birlikte yetenek sınavı
ile öğrenci alan okulların belirlenen kontenjanlarına, puan üstünlüğüne göre
yerleştirme yapılır.
Yorumlar
Yorum Gönder