Millî eğitim bakanliği ortaöğretime geçiş yönergesi


Millî eğitim bakanliği ortaöğretime geçiş yönergesi

Birinci bölüm
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönergenin amacı, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel ortaöğretim kurumlarına geçiş işlemleri ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönerge, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel ortaöğretim kurumlarına geçişle ilgili iş ve işlemleri kapsar.


Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönerge, 26/7/2014 tarihli ve 29072 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği ile 7/9/2013 tarihli ve 28758 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği ve 12/8/2016 tarihli ve 8649147 sayılı Bakan Makam Oluru ile yürürlüğe giren MEB Merkezî Sistem Sınav Yönergesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar ve Kısaltmalar
MADDE 4- (1) Bu Yönergede geçen;
Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
Kılavuz: Ortaöğretim kurumlarına merkezî veya mahalli sistemle yapılan öğrenci geçiş işlemleriyle ilgili iş ve işlemler ile gerekli bilgi ve açıklamaları kapsayan dokümanları,
Merkezî Sınav: Resmî ve özel ortaokullar, imam hatip ortaokulları ve geçici eğitim merkezlerinin (GEM) 8’inci sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan eğitim kurumları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programlarına yerleştirilmesi amacıyla Bakanlıkça yapılan merkezî sınavı,
ç) Merkezî Sınav Puanı (MSP): Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan eğitim kurumları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programlarına öğrenci yerleştirmede kullanılan Bakanlıkça yapılan merkezi sınav puanını,
Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okul: Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan eğitim kurumları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programlarını,
Ortaokul başarı puanı (OBP): Ortaokulun 6, 7 ve 8’inci sınıf seviyesinde alınan yılsonu başarı puanlarının aritmetik ortalamasını,
Ortaöğretim Kayıt alanı: Eğitimde süreklilik ve coğrafi bütünlük esasına dayalı olarak öğrenci sayısı, okul türü, kontenjan ve donanımları göz önünde bulundurularak il/ilçe millî eğitim müdürlüğünce ortaokul ve liselerin birbirleri ile eşleştirildiği ve tercihe bağlı olarak kayıt yapılabilecek farklı ortaöğretim kurumlarından oluşturulan alanı,
Öğrenci: Resmî ve özel ortaokullar, imam hatip ortaokulları ve geçici eğitim merkezlerinin (GEM) 8’inci sınıflarında öğrenim gören öğrencileri,
ğ) Proje uygulayan eğitim kurumu: 01/09/2016 tarihli ve 29818 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Özel Program ve Proje Uygulayan Eğitim Kurumları Yönetmeliği kapsamında Bakanlıkça belirlenen okulu,


Sınavsız öğrenci alan okul: Merkezi sınavla öğrenci alan Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan eğitim kurumları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programları dışında, ortaöğretim kayıt alanı ve kılavuzla belirlenen usul ve esaslara göre öğrenci alan ortaöğretim kurumlarını,
ı) Sınavla öğrenci yerleştirme: Bakanlık tarafından yapılan merkezî sınava dayalı yerleştirmeyi, i)Sınavsız öğrenci yerleştirme: Ortaöğretim Kayıt alanları dikkate alınarak yapılan yerleştirmeyi,
Veli: Öğrencinin anne, baba veya yasal olarak sorumluluğunu üstlenen kişiyi,
Yıl sonu başarı puanı (YBP): Derslerin ağırlıklı puanları toplamının haftalık toplam ders saati sayısına bölümü ile elde edilen ve virgülden sonra dört basamak yürütülen puanı,
Yetenek sınavı: Mesleki ve teknik Anadolu liselerinin mülakat, mülakat ve beden yeterliliği ile öğrenci alınan alanları için yapılan sınavı,
ifade eder.
 
İKİNCİ BÖLÜM
Ortaöğretime Geçiş Uygulaması

Merkezî Sınav
MADDE 5- (1) Sınav, sözel ve sayısal olmak üzere iki bölümden oluşur. Sözel bölümde, Türkçe, din kültürü ve ahlâk bilgisi, T.C. inkılâp tarihi ve Atatürkçülük ile yabancı dil; sayısal bölümde ise matematik ve fen bilimleri alanlarından sorular yer alır. Sınav aynı gün içerisinde iki oturum hâlinde uygulanacaktır. Sınav tarihi, yeri, uygulanması ve diğer hususlar her yıl Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğünce hazırlanacak kılavuzda belirtilir.
(2) Sınav soruları, 8’inci sınıf Türkçe, matematik, fen bilimleri, din kültürü ve ahlak bilgisi,
T.C. inkılâp tarihi ve Atatürkçülük ve yabancı dil derslerinin öğretim programlarında belirlenen kazanımlar esas alınarak öğrencinin okuduğunu anlama, yorumlama, sonuç çıkarma, problem çözme, analiz yapma, eleştirel düşünme, bilimsel süreç becerileri ve benzeri becerilerini ölçecek nitelikte hazırlanır.

Merkezî sınav puanının hesaplanması
MADDE 6- (1) Merkezî sınav puanının hesaplanmasına ilişkin açıklamalar sınav kılavuzunda yer alır.

Ortaöğretim Kurumlarına Yerleştirme
MADDE 7- (1) Ortaöğretim kurumlarına resmî ve özel ortaokullar, imam hatip ortaokulları ve geçici eğitim merkezlerini (GEM) bitiren öğrenciler, kayıt alanı, bilgi, beceri ve yetenekleri doğrultusunda sınavlı veya sınavsız olarak yerleştirilir.

Merkezi Yerleştirme
MADDE 8- (1) Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okullara yerleştirme:
Merkezi sınav puanı ile öğrenci alan okulların belirlenen kontenjanlarına, puan üstünlüğüne göre, tercihleri doğrultusunda Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğünce yapılır.
Merkezi sınavla öğrenci alan okullarda merkezi sınav puanının eşitliği hâlinde; Ortaokul Başarı Puanına (OBP), öğrencinin doğum tarihine göre yaşı küçük olana, 8’inci, 7’nci ve 6’ncı sınıflardaki YBP üstünlüğüne, okula özürsüz devamsızlık yapılan gün sayısının azlığına ve tercih önceliği durumlarına bakılarak yerleştirme yapılır.
Merkezi sınav ile birlikte yetenek sınavı ile öğrenci alan okulların belirlenen kontenjanlarına, puan üstünlüğüne göre yerleştirme yapılır.




Yorumlar

Belgeseller

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yeni norm Kadro yönetmeliği

2023 Zorunlu Yabancı Dil Hazırlık Sınıflarında Başarısız Olan Öğrencilerin Türkçe Öğretim Yapan Yükseköğretim Programlarına Yerleştirilme İşlemleri.